Kapcsolódó információk:
Paraméterezési útmutatók

Kapcsolódó témakör: Adatbázisok mentése - visszatöltése

Az adatbázisok automatikus mentését egy JAVA-ban fejlesztett alkalmazás biztosítja. A JAVA platform lehetővé teszi, hogy a szolgáltatás Windows és Linux környezetben is használható legyen. Az üzemeltetéshez JRE 1.8 futtatási környezet szükséges. Az update verzió kiválasztásnál figyelni kell arra, hogy a a Java 8 verzió csak a 202 update csomaggal bezárólag használható ingyenesen üzleti célokra. Ezért a szükséges JRE verziót a Java Archive Downloads oldalról kell letölteni.

Telepítés

Ez a dokumentáció a telepítés lépéseit írja le teljes részletességgel. A verziófrissítéssel a QsBackupFdbService modul frissítése témakörben található információ.

A működéshez szükséges:

A szolgáltatást arra a gépre célszerű telepíteni, ahol a SUP® Integrált Számviteli Rendszer elindulásához, és működéséhez szükséges SUP.INI file fizikailag található, Más szóval arra a gépre, ahol a <SupHome> könyvtár van. Ezen lehet Windows vagy Linux operációs rendszer. A telepítő készlet ZIP formátumban érhető el, melyet ki kell csomagolni a futtatási könyvtárba. A ZIP file lehetőség szerint NE legyen elhelyezve ugyanabban a könyvtárban, mint a futtatandó és a konfigurációs állomány.
A működtetéséhez szükséges file-okat a <SupHome>\LIB könyvtárba célszerű elhelyezni. Az alkalmazást a QsBackupFdbService.jar file tartalmazza. A működési paramétereket a QsBackupFdbService.ini file-ban kell beállítani. Emellett néhány további .BAT file is található a telepítő készletben, mely elsősorban a Windows környezetben történő működtetéshez ad segítséget.

A működéshez szükséges a Firebird SQL kliens, ill. ennek a GBAK utility modulja. Windows környezetben a Firebird SQL kliens a Qsoft oldán található telepítőből üzemelhető be. Linux alatt a csomagkezelőből lehet legegyszerűbben feltenni.

A mentett file-ok tömörítéséhez szükséges 7ZIP program Windows verziója a SUP telepítő készlet része, mely a <SupHome> könyvtárban található. Linux alatt a csomagkezelőből kell feltenni.

A telepítés lépései:

  • Töltse le a QsBackupFdService.zip állományt.
  • Hozza létre a ...\LIB könyvtárat, és a ZIP tartalmát ebbe csomagolja ki.
  • Hozza létre a működési paramétereket tartalmazó QsBackupFdbService.ini file-t a QsBackupFdbService.ini.default átnevezésével.
  • Állítsa be a paramétereket a helyi viszonyoknak megfelelően.
  • Inditsa el és tesztelje a működést alkalmazás módban. A futtatáshoz JRE 1.8 környezet szükséges. Az alkalmazás módú tesztelés a QsBackupFdbService-ApplicationMode.bat futtatásával kezdeményezhető.
  • Az alkalmazás módú sikeres beüzemelést követően kell Windows service-ként beüzemelni. Ezt a célt szolgálja a QsBackupFdbService-Srv-Install-Start.bat parancs file.


 Megjegyzés

Az újabb verziók kiadása nem külön frissítő csomagban történik, ugyanezt a telepítő csomagot kell használni. A verzófrissítéskor a QsBackupFdbService.zip file-t egy munkakönyvtárba kell kicsomagolni, majd a a QsBackupFdbService.jar file-t a <SupHome>\LIB könyvtárba át kell másolni. Az új verzió telepítése előtt a szolgáltatás leállítása, majd újraindítása szükséges. További információ: QsBackupFdbService modul frissítése.

Paraméterek beállítása

A telepítés során létrehozott <SupHome>\LIB\QsBackupFdbService.ini.default file-t át kell nevezni QsBackupFdbService.ini-re. Az ebben levő paraméterek vezérlik a szolgáltatás működését.
Az alapvető paramétereket az indulásakor olvassa fel, és a változásuk esetén a szolgáltatás újraindítása szükséges. A paraméterek másik csoportja minden egyes időzített futtatáskor újraolvasásra kerül, így ezek a szolgáltatás újraindítása nélkül megváltoztathatók. 

A legfontosabb indítási paraméter, a [Startup] szekció SysIniPath bejegyzése, mely a mentés indításához szükséges adatbázis kapcsolódást írja le.

 Figyelem

A SUP.INI file [SysData] szekciójban, a SysDataGDB kulcson csak regisztrált szerverneves hivatkozás használható! A régi natív hivatkozás használata esetén a program hibát jelez!


A [Backup] szekcióban kell beállítani a futáshoz szükséges GBAK és 7ZIP konzol utility elérhetőséget. Továbbá itt kell beállítani az ütemezést, valamint a notifikációs e-mailek küldési paramétereit is.

E-mail beállítások
ParaméterExchangeZimbraEximGmailOffice365
SMTPHost=
SMTPPort=
SMTPUser=
SMTPPwd=
SMTPAuth=
smtp.sajat.hu
25 / 465
felado
pwd
none
smtp.gmail.com
25 / 465
felado
pwd
tls
smtp.belso.hu
25
felado 

none
smtp.gmail.com
587
felado@gmail.com
pwd
starttls
smtp.office365.com
465

felado

pwd

starttls

Működés tesztelése alkalmazásként

A paraméterek beállítása után a működést alkalmazás módban kell beüzemelni tesztelni, és csak a sikeres teszt után véglegesíteni service-ként. Mivel ez egy konzolalkalmazás, parancssorból a QsBackupFdbService-ApplicationMode.bat parancs kiadásával lehet indítani. A futás során keletkező információkat a konzolra, ill. az aktuálisan futtatott JAR file alá létrehozott .\LOG könyvtárban létrehozott naplózó file-okba írja.

A tesztfutás során a [Backup] szekcióban  ScheduledTime beállítással kell időzítést beállítani a jelenlegi rendszeridőnél egy-két  perccel későbbre. Amikor az ütemezett időpont bekövetkezik, a konzolon, ill. a <SupHome>\LIB\LOG könyvtárban keletkező file-okban ellenőrizhető a futás eredménye.

Nagy adatbázis, vagy sok könyvelt cég mentése során hasznos lehet a ScheduledWeekDaysAct kulcsra beírható 'TEST' kulcsszó, mely az ütemezésbe csak a Sysdata adatbázist veszi bele, és hamar eljut a notifikációs levél küldéséhez.

A normál működés, ill. a futás során keletkezett hibák külön napló file-ba kerülnek. Az e-mail notifikációs paraméterek megfelelő beállítása esetén ezek kerülnek elküldésre a backup szolgáltatásokat felügyelő címre.

Szolgáltatás indítása - Windows környezet

Az alkalmazás módú sikeres tesztelés után kerül sor a Windows szolgáltatásként történő telepítésre. Ezt az QsBackupFdbService-Srv-Install-Start.bat file indításával lehet kezdeményezni. A Java alkalmazásokat ú.n. service wrapper segítségével lehet Windows service-ként futatni. Az általunk használt service wrapper a WinSW. Más wrapperek is használhatók, azonban ehhez nyújtunk terméktámogatást.

 Figyelem

A szolgáltatás telepítéshez adminisztrátori jogosultság szükséges. A telepítő el is indítja el a szolgáltatást. Ezt a SERVICES.MSC futtatásával lehet ellenőrizni. A szolgáltatások listájában meg kell keresni a QsBackupFdbService bejegyzést, és elenőrizni lehet, hogy a szolgáltatás rendben elindult-e.

 Javaslat

Előfordulhat, hogy az a QsBackupFdbService szolgáltatás telepítése mégsem azon a szerveren szükséges, ahol a SUP.INI file fizikailag található, pl. van külön backup server. Ebben az esetben valószínűleg alkalmazás módú futtatáskor el lehet érni a SUP.INI-t tartalmazó távoli könyvtárat, szolgáltatás módban azonban valószínűleg nem lesz elérhető. Ez a probléma úgy jelentkezik, hogy a szolgáltatás elindul, majd rögtön le is áll.
Hasonló probléma adódhat, amikor BackupPath paraméter egy meghajtóként beállított hálózati helyre mutat.
Mivel a windows service system jogon fut, ezért a hálózati helyek elérhetősége problémás lehet.
Megoldás lehet, hogy a szolgáltatás-kezelőben, az adott szolgáltatás általános adatlapját megtekintve, át kell váltani a [Bejelentkezés] adatlapra, és be kell állítani, hogy melyik felhasználói fiók jogán fusson a mentés. A másik lehetőség, hogy a NET USE paranccsal a hálózati helyeket az operációs rendszer szintjén kell meghajtóként beállítani.

 Megjegyzés

Kettős vagy többszörös  licence telepítés esetén a szolgáltatás több példányban is indítható. A többszörös telepítés logikáját követve, az egyes példányok külön LIB könytárban kell hogy legyenek. Az egyes példányok azonosításához QsBackupFdbService-Wrapper.xml file átszerkesztése szükséges. A szolgáltatás nevét ki kell egészíteni a kettős licence azonosításánál használt utótagokkal.
Emellett a WebservicePort beállításnál is ügyelni kell, hogy nem legyen ütközés.

 Figyelem

A SUP-ban a Szerviz | Könyvelt cég menüpontban a Figyelmeztetés adatbázis mentésre paramétert be kell kapcsolni!!! Csak azokra a cégekre fut a mentés, ahol ez be van kapcsolva.

Szolgáltatás indítása - Linux környezet

Az alkalmazás módú sikeres tesztelés után kerül sor a Linux daemon-ként történő telepítésre. A szolgáltatás elindítását a rendszer betöltésének folyamatában érdemes megtenni. Mivel a szolgáltatások telepítése disztribúciónként egyedi lehet, és a rendszer felépítése cégenként változhat, ezért Linux környezetben csak ajánlásokat tehetünk.

Debian alapú környezetben az /etc/init.d könyvtár alá kell bemásolni a QsBackupFdbService.sh állományt, majd ezt kell regisztrálni, mint szolgáltatást. A QsBackupFdbService.sh állomány tartalmazza azt az útvonalat, ahol megtalálható a QsBackupFdbService.jar állomány. Alapértelmezetten a /usr/local/qsoft/lib útvonal van megadva, de ez tetszőlegesen átírható, szerkeszthető. A QsBackupFdbService.jar állomány mellett kell helyet kapjon a QsBackupFdbService.ini konfigurációs állomány, amelyben további információ található a működési környezet beállítására.

A Linux környezethez szükséges csomagokat nem tartalmazza a QsBackupFdbService.zip telepítő készlet, mivel ezek disztribúció, és verziófüggőek. Ezért a csomagokat külön kell letölteni, és telepíteni.
Debian alapú rendszereken - amennyiben elérhető - az alábbi csomagok telepítése szükséges:

  • Java telepítéséhez: apt-get install openjdk-7-jre
  • 7Zip telepítése: apt-get install p7zip
  • Szolgáltatás felvétele: update-rc.d QsBackupFdbService.sh start 20 2 3 4 5 . stop 20 0 1 6 .

Szolgáltatás működésének felügyelete

A SUP® rendszerben a Szerviz | Technikai funkciók | Rendszerinformációk menüpontban, a Mentés paraméterei adatlapon be kell állítani a QsBackupFdbService szolgáltatás elérhetőséget. A SUP kliens rendszeresen ellenőrzi a szolgáltatás állapotát, és hibát jelez, ha leállt.

A szolgáltatás ellenőrzése nemcsak a SUP® Integrált Számviteli Rendszerben, hanem egy böngésző segítségével is ellenőrizhető. Egyszerűen be kell írni a címsorba a gép nevét/IP címét, és a QsBackupFdbService.ini -ben beállított port számot.
Pl.:
   http://supserver:8080

A megjelenő webes felületen megtekinthetők a futással kapcsolatos legfontosabb információk.

 Megjegyzés

Olyan formátumban kell beállítani az elérhetőséget, hogy a SUP klienst futtató gépről elérhető legyen. A beállítást célszerű ellenőrizni a [Teszt] nyomógombbal.
Ahhoz, hogy ne csak localhost-on működjön, hanem a SUP kliensek is letudják kérdezni, a Windows tűzfalat ki kell kapcsolni, vagy a konfigurációs fileban megadott port-ot engedélyezni kell.


Ugyanez a technika lehetővé teszi, hogy a szolgáltatás ellenőrizhető legyen az ú.n. rendszerfelügyeleti szoftverek segítségével is.