Kapcsolódó témakör: Adatbázisok mentése - visszatöltése
Az adatbázisok automatikus mentését egy JAVA-ban fejlesztett alkalmazás biztosítja. A JAVA platform lehetővé teszi, hogy a szolgáltatás Windows és Linux környezetben is használható legyen. Az üzemeltetéshez JRE 1.7 futtatási környezet szükséges, mely Windows környezethez ingyenesen letölthető az Oracle weboldaláról.
Telepítés
Ez a dokumentáció a telepítés lépéseit írja le teljes részletességgel. A verziófrissítéssel a QsBackupFdbService modul frissítése témakörben található információ.
A működéshez szükséges a QsBackup
telepítőcsomagon kívül:Fdb
Service.zip
- Java Runtime Environment - JRE 1.7
- Firebird SQL kliens
- 7zip konzol utility - Windows esetén a
<SupHome>\UTIL
könyvtárban található, Linux esetén csomagból javasolt telepíteni.
A szolgáltatást arra a gépre célszerű telepíteni, ahol a SUP® Integrált Számviteli Rendszer elindulásához, és működéséhez szükséges SUP.INI file fizikailag található, Más szóval arra a gépre, ahol a <SupHome>
könyvtár van. Ezen lehet Windows vagy Linux operációs rendszer. A telepítő készlet ZIP formátumban érhető el, melyet ki kell csomagolni a futtatási könyvtárba. A ZIP file lehetőség szerint NE legyen elhelyezve ugyanabban a könyvtárban, mint a futtatandó és a konfigurációs állomány.
A működtetéséhez szükséges file-okat a <SupHome>\LIB
könyvtárba célszerű elhelyezni. Az alkalmazást a QsBackup
file tartalmazza. A működési paramétereket a Fdb
Service.jarQsBackup
file-ban kell beállítani. Emellett néhány további .BAT file is található a telepítő készletben, mely elsősorban a Windows környezetben történő működtetéshez ad segítséget.Fdb
Service.ini
A működéshez szükséges a Firebird SQL kliens, ill. ennek a GBAK utility modulja. A mentett file-ok tömörítéséhez szükséges 7ZIP program Windows verziója a telepítő készlet része, Linux alatt pedig a csomagkezelőből kell feltenni.
Paraméterek beállítása
A szolgáltatás működtetéséhez a <SupHome>\LIB\
QsBackup
file-t át kell nevezni Fdb
Service.ini.defaultQsBackup
-re. Az ebben levő paraméterek vezérlik a program működését. Az alapvető működési paramétereket az indulásakor olvassa fel, és a változásuk esetén a szolgáltatás újraindítása szükséges. A paraméterek másik csoportja minden egyes időzített futtatáskor újraolvasásra kerül, így ezek a szolgáltatás újraindítása nélkül megváltoztathatók. A működési paraméterek a telepítés során felmásolásra került Fdb
Service.iniQsBackup
file-ban vannak dokumentálva.Fdb
Service.ini.default
A legfontosabb indítási paraméter, a [Startup]
szekció SysIniPath
bejegyzése, mely a mentés indításához szükséges adatbázis kapcsolódást írja le.
A [Backup]
szekcióban kell beállítani a futáshoz szükséges GBAK és 7ZIP konzol utility elérhetőséget. Továbbá itt kell beállítani az ütemezést, valamint a notifikációs e-mailek küldési paramétereit is!
Paraméter | Exchange | Zimbra | Exim | Gmail |
---|---|---|---|---|
SMTPHost= | smtp.sajat.hu | smtp.gmail.com | smtp.belso.hu | smtp.gmail.com |
Működés tesztelése alkalmazásként
A paraméterek beállítása után célszerű ellenőrizni a működést még alkalmazás módban, és csak a sikeres teszt után véglegesíteni service-ként. Mivel ez egy konzolalkalmazás, parancssorból a JAVA -jar QsBackupFdbService.jar
parancs kiadásával lehet indítani. A futás során keletkező információkat a konzolra, ill. az aktuálisan futtatott JAR file alá létrehozott .\LOG
könyvtárban létrehozott naplózó file-okba írja.
A tesztfutás során a [Backup]
szekcióban ScheduledTime
beállítással kell időzítést beállítani a jelenlegi rendszeridőnél egy-két perccel későbbre. Amikor az ütemezett időpont bekövetkezik, a konzolon, ill. a <SupHome>\LIB\LOG
könyvtárban keletkező file-okban ellenőrizhető a futás eredménye.
Nagy adatbázis, vagy sok könyvelt cég mentése során hasznos lehet a ScheduledWeekDaysAct
kulcsra beírható 'TEST' kulcsszó, mely az ütemezésbe csak a Sysdata adatbázist veszi bele, és hamar eljut a notifikációs levél küldéséhez.
A normál működés, ill. a futás során keletkezett hibák külön napló file-ba kerülnek. Ezek elküldése külön kérhető.
Szolgáltatás indítása - Windows környezet
Az alkalmazás módú sikeres tesztelés után kerül sor a Windows service-ként történő telepítésre. Ezt az srv_install.bat
file indításával lehet kezdeményezni. A szolgáltatás telepítése előtt a file tartalma szintén átszerkesztendő, az aktuális működési környezetre adaptálva. További információ a file kommentekben. A JAR file Windows szolgáltatásként történő indításához szükséges a telepítő csomag részeként megtalálható PRUNSRV.EXE
.
Szolgáltatás indítása - Linux környezet
Az alkalmazás módú sikeres tesztelés után kerül sor a Linux daemon-ként történő telepítésre. A szolgáltatás elindítását a rendszer betöltésének folyamatában érdemes megtenni. Mivel a szolgáltatások telepítése disztribúciónként egyedi lehet, és a rendszer felépítése cégenként változhat, ezért Linux környezetben csak ajánlásokat tehetünk.
Debian alapú környezetben az /etc/init.d
könyvtár alá kell bemásolni a QsBackupFdbService.sh
állományt, majd ezt kell regisztrálni, mint szolgáltatást. A QsBackupFdbService.sh
állomány tartalmazza azt az útvonalat, ahol megtalálható a QsBackupFdbService.jar
állomány. Alapértelmezetten a /usr/local/qsoft/lib
útvonal van megadva, de ez tetszőlegesen átírható, szerkeszthető. A QsBackupFdbService.jar
állomány mellett kell helyet kapjon a QsBackupFdbService.ini
konfigurációs állomány, amelyben további információ található a működési környezet beállítására.
A Linux környezethez szükséges csomagokat nem tartalmazza a QsBackupFdbService.zip
telepítő készlet, mivel ezek disztribúció, és verziófüggőek. Ezért a csomagokat külön kell letölteni, és telepíteni.
Debian alapú rendszereken - amennyiben elérhető - az alábbi csomagok telepítése szükséges:
- Java telepítéséhez:
apt-get install openjdk-7-jre
- 7Zip telepítése:
apt-get install p7zip
- Szolgáltatás felvétele:
update-rc.d QsBackupFdbService.sh start 20 2 3 4 5 . stop 20 0 1 6 .
Szolgáltatás működésének figyelése
A SUP® rendszerben a Szerviz | Technikai funkciók | Rendszerinformációk menüpontban, a Mentés paraméterei adatlapon be kell állítani a QsBackupFdbService szolgáltatás elérhetőséget. A SUP kliens rendszeresen ellenőrzi a szolgáltatás állapotát, és hibát jelez, ha leállt.
A szolgáltatás ellenőrzése nemcsak a SUP® Integrált Számviteli Rendszerben, hanem egy böngésző segítségével is ellenőrizhető. Egyszerűen be kell írni a címsorba a gép nevét/IP címét, és a QsBackup
-ben beállított port számot.Fdb
Service.ini
Pl.:
http://supserver:8080
A megjelenő webes felületen megtekinthetők a futással kapcsolatos legfontosabb információk.