Kapcsolódó témakör: Adatbázisok mentése - visszatöltése
Az adatbázisok automatikus mentését egy JAVA-ban fejlesztett alkalmazás biztosítja. A JAVA platform lehetővé teszi, hogy a szolgáltatás Windows és Linux környezetben is használható legyen. Az üzemeltetéshez JRE 1.8 futtatási környezet szükséges, mely Windows környezethez ingyenesen letölthető az Oracle weboldaláról 32 és 64 bites verzióban is.
Telepítés
Ez a dokumentáció a telepítés lépéseit írja le teljes részletességgel. A verziófrissítéssel a QsBackupFdbService modul frissítése témakörben található információ.
A működéshez szükséges a QsBackup
telepítőcsomagon kívül:Fdb
Service.zip
- Java Runtime Environment - JRE 1.8
- Firebird SQL kliens
- 7zip konzol utility - Windows esetén a
<SupHome>\UTIL
könyvtárban található, Linux esetén csomagból javasolt telepíteni.
A szolgáltatást arra a gépre célszerű telepíteni, ahol a SUP® Integrált Számviteli Rendszer elindulásához, és működéséhez szükséges SUP.INI file fizikailag található, Más szóval arra a gépre, ahol a <SupHome>
könyvtár van. Ezen lehet Windows vagy Linux operációs rendszer. A telepítő készlet ZIP formátumban érhető el, melyet ki kell csomagolni a futtatási könyvtárba. A ZIP file lehetőség szerint NE legyen elhelyezve ugyanabban a könyvtárban, mint a futtatandó és a konfigurációs állomány.
A működtetéséhez szükséges file-okat a <SupHome>\LIB
könyvtárba célszerű elhelyezni. Az alkalmazást a QsBackup
file tartalmazza. A működési paramétereket a Fdb
Service.jarQsBackup
file-ban kell beállítani. Emellett néhány további .BAT file is található a telepítő készletben, mely elsősorban a Windows környezetben történő működtetéshez ad segítséget.Fdb
Service.ini
A működéshez szükséges a Firebird SQL kliens, ill. ennek a GBAK utility modulja. A mentett file-ok tömörítéséhez szükséges 7ZIP program Windows verziója a telepítő készlet része, Linux alatt pedig a csomagkezelőből kell feltenni.
Paraméterek beállítása
A telepítés során létrehozott <SupHome>\LIB\
QsBackup
file-t át kell nevezni Fdb
Service.ini.defaultQsBackup
-re. Az ebben levő paraméterek vezérlik a szolgáltatás működését. Az alapvető paramétereket az indulásakor olvassa fel, és a változásuk esetén a szolgáltatás újraindítása szükséges. A paraméterek másik csoportja minden egyes időzített futtatáskor újraolvasásra kerül, így ezek a szolgáltatás újraindítása nélkül megváltoztathatók. Fdb
Service.ini
A legfontosabb indítási paraméter, a [Startup]
szekció SysIniPath
bejegyzése, mely a mentés indításához szükséges adatbázis kapcsolódást írja le.
A [Backup]
szekcióban kell beállítani a futáshoz szükséges GBAK és 7ZIP konzol utility elérhetőséget. Továbbá itt kell beállítani az ütemezést, valamint a notifikációs e-mailek küldési paramétereit is!
Paraméter | Exchange | Zimbra | Exim | Gmail |
---|---|---|---|---|
SMTPHost= | smtp.sajat.hu | smtp.gmail.com | smtp.belso.hu | smtp.gmail.com |
Működés tesztelése alkalmazásként
A paraméterek beállítása után célszerű ellenőrizni a működést még alkalmazás módban, és csak a sikeres teszt után véglegesíteni service-ként. Mivel ez egy konzolalkalmazás, parancssorból a JAVA -jar QsBackupFdbService.jar
parancs kiadásával lehet indítani. A futás során keletkező információkat a konzolra, ill. az aktuálisan futtatott JAR file alá létrehozott .\LOG
könyvtárban létrehozott naplózó file-okba írja.
A tesztfutás során a [Backup]
szekcióban ScheduledTime
beállítással kell időzítést beállítani a jelenlegi rendszeridőnél egy-két perccel későbbre. Amikor az ütemezett időpont bekövetkezik, a konzolon, ill. a <SupHome>\LIB\LOG
könyvtárban keletkező file-okban ellenőrizhető a futás eredménye.
Nagy adatbázis, vagy sok könyvelt cég mentése során hasznos lehet a ScheduledWeekDaysAct
kulcsra beírható 'TEST' kulcsszó, mely az ütemezésbe csak a Sysdata adatbázist veszi bele, és hamar eljut a notifikációs levél küldéséhez.
A normál működés, ill. a futás során keletkezett hibák külön napló file-ba kerülnek. Ezek elküldése külön kérhető.
Szolgáltatás indítása - Windows környezet
Az alkalmazás módú sikeres tesztelés után kerül sor a Windows service-ként történő telepítésre. Ezt az srv_install.bat
file indításával lehet kezdeményezni. A szolgáltatás telepítése előtt a file tartalma szintén átszerkesztendő, az aktuális működési környezetre adaptálva. További információ a file kommentekben. A JAR file Windows szolgáltatásként történő indításához szükséges a telepítő csomag részeként megtalálható PRUNSRV.EXE
.
Szolgáltatás indítása - Linux környezet
Az alkalmazás módú sikeres tesztelés után kerül sor a Linux daemon-ként történő telepítésre. A szolgáltatás elindítását a rendszer betöltésének folyamatában érdemes megtenni. Mivel a szolgáltatások telepítése disztribúciónként egyedi lehet, és a rendszer felépítése cégenként változhat, ezért Linux környezetben csak ajánlásokat tehetünk.
Debian alapú környezetben az /etc/init.d
könyvtár alá kell bemásolni a QsBackupFdbService.sh
állományt, majd ezt kell regisztrálni, mint szolgáltatást. A QsBackupFdbService.sh
állomány tartalmazza azt az útvonalat, ahol megtalálható a QsBackupFdbService.jar
állomány. Alapértelmezetten a /usr/local/qsoft/lib
útvonal van megadva, de ez tetszőlegesen átírható, szerkeszthető. A QsBackupFdbService.jar
állomány mellett kell helyet kapjon a QsBackupFdbService.ini
konfigurációs állomány, amelyben további információ található a működési környezet beállítására.
A Linux környezethez szükséges csomagokat nem tartalmazza a QsBackupFdbService.zip
telepítő készlet, mivel ezek disztribúció, és verziófüggőek. Ezért a csomagokat külön kell letölteni, és telepíteni.
Debian alapú rendszereken - amennyiben elérhető - az alábbi csomagok telepítése szükséges:
- Java telepítéséhez:
apt-get install openjdk-7-jre
- 7Zip telepítése:
apt-get install p7zip
- Szolgáltatás felvétele:
update-rc.d QsBackupFdbService.sh start 20 2 3 4 5 . stop 20 0 1 6 .
Szolgáltatás működésének figyelése
A SUP® rendszerben a Szerviz | Technikai funkciók | Rendszerinformációk menüpontban, a Mentés paraméterei adatlapon be kell állítani a QsBackupFdbService szolgáltatás elérhetőséget. A SUP kliens rendszeresen ellenőrzi a szolgáltatás állapotát, és hibát jelez, ha leállt.
A szolgáltatás ellenőrzése nemcsak a SUP® Integrált Számviteli Rendszerben, hanem egy böngésző segítségével is ellenőrizhető. Egyszerűen be kell írni a címsorba a gép nevét/IP címét, és a QsBackup
-ben beállított port számot.Fdb
Service.ini
Pl.:
http://supserver:8080
A megjelenő webes felületen megtekinthetők a futással kapcsolatos legfontosabb információk.