Tobábbi dokumentációk:
Kezelési útmutatók

A számviteli törvény változásai jelentősen megkönnyítették, hogy Magyarországon bejegyzett vállalatok áttérjenek az euróban és más devizában történő könyvelésre. A vállalkozások  a számvitel politikájukban meghatározott devizában vezethetik könyvelésüket, előnyös forinttól (HUF) eltérő devizában vezetni a könyvelése abban az esetben,

  • ha adott cége árbevételének nagyrészt euróban realizálja
  • szállítóival euróban számol el
  • esetleg anyavállalatának is euróban kell jelentéseket adnia
  • az HUF/EUR (más deviza)  árfolyam-ingadozás negatívan befolyásolja az eredményét.

A SUP® rendszerben a következő megoldást ajánljuk a könyvelés devizanemének átállása céljából. 

1. "Új cég" előkészítése - Új adatbázis nyitás

Az eredeti, vagy a kiindulási cégként kijelölt cég adatbázisának mentése, ezt követően a  Szerviz | Adatbázisok mentése - visszatöltése menüpontban a mentett cégből az  [Ins-Visszatöltés új cégként] funkcióval meg kell nyitni az  új céget.

Beállítandó elnevezések, paraméterek:

  • [F3-Adatbázis param. módosítás] adatbázis adatainak módosítása.
  • Cég neve Az új cég neve, természetesen ez maradhat az eredetei cégnév.
  • Cég kódja Az új cég kódja, nem lehetséges két azonos kódú cég könyvelése. A cég kód egyedileg azonosítja a könyvelt céget.
  • Szerver neve Automatikusan felajánlja a program  a szerver nevét.
  • Adatbázis (file) neve Az új cég neve, maradhat ez eredeti név, de erősen ajánlott a könyvelés  alapdevizanemének feltüntetése (pl.: FB3_Cegnev_EUR.fdb), vagyis, hogy egyértelműen megkülönböztethető legyen az eredeti vég adatbázisának neve, az  új cég adatbázisának nevétől. 
  • [F7-Visszatöltés] visszatöltés megkezdése (visszatöltés befejezéséről üzenetet kap a felhasználó).

2. Könyvelés leürítése

Az új cégbe lépést követően, az eredetileg (HUF-ban) rögzített könyvelési adatok teljes törlését a Szerviz | Technikai funkciók | Bizonylatok csoportos törlése menüpontban lehetséges megtenni. A törlést az összes üzleti évben el kell végezni. A forgalmi adatok kerülnek törlésre, míg a törzs adatok megmaradnak ( partnertörzs, számlatükröt, cikktörzs stb. )

Beállítandó elnevezések, paraméterek:

  • üzleti év minden üzleti évbe egyenként kell belépni a törléshez
  • napló <Minden napló>
  • Időszak <Minden időszak>

A törlést célszerű ellenőrizni a Főkönyv | Főkönyvi kivonat -számlalap lekérdezésével, amennyiben a dátum mező üres, a törlés megtörtént. Törlést megelőzően a lezárt üzleti évek visszanyitása szükséges.

3. Könyvelés alapdevizanemének meghatározása

Könyvelés alap devizanemének beállítása Szerviz | Paraméterek | Könyvelt cég általános adatai | Általános adatok menüpontban történik.

Beállítandó elnevezések, paraméterek:

  • Könyvelés alapdevizanem itt kell beállítani a könyvelt cég alap devizanemét ( pl: HUF-ról EUR-ra, esetleg CHF-re stb.)

4. Főkönyvi számok beállítása

A főkönyvi számok beállításainak módosítása a Vállalati törzsek | Főkönyvi számla tükör törzsadat kezelésnél valósítható meg.

Beállítandó elnevezések, paraméterek:

Általános adatok képernyőn

  • Második érték  kezelés egyedi elbírálást igényelnek, jellemzően vevő, szállító típusú főkönyvi számok esetén
 Megjegyzés

A HUF második devizakénti meghatározása nem feltétlenül vonatkozik minden főkönyvi számra. A vevő, szállító megjelölésű főkönyvi számok esetében a "Devizanem" mező meghatározása egyedileg történik pl. EUR  os  vevő, szállító esetén EUR, míg CHF-es vevő, szállító esetén CHF stb. Az ÁFA főkönyvi számok HUF-ra állítsa nem szükséges, nem javasolt, mivel az ÁFA kimutatásokra, bevallásra a bizonylat fejen rögíztett HUF - ÁFA árfolyam megadással a forintban kifejezett összeg kerül.

5. Tárgyi eszköz karton kezelés

A tárgyi eszköz kartonokra az HUF adatbázisban el kell számolni az értékcsökkenéseket, ezt követően a QSoft Kft. munkatársai "átnyitják" az új EUR adatbázisba azokat.  Az átnyitás feltétele, hogy a tárgyi eszköz kartonok kezelési módján ne történjen változtatás.