Tobábbi dokumentációk:
Kezelési útmutatók

Az építőiparban bevett szokás, hogy a megrendelő az elvégzett munka ellenértékének 5-10 %-át  visszatartásként kezeli. Számos vállalkozás foglalkozik olyan tevékenységgel, ahol a jóteljesítési garancia és a garanciális visszatartás rendszeresen előforduló fogalmak a szerződésekben, valamint a számlázóprogram használata során számla kiállításakor is szükséges a használatuk.

Garanciális visszatartás
A megrendelő a teljes fizetendő összeg szerződésben meghatározott részének meghatározott ideig tartó visszatartás­ával szeretné saját magát bebiztosítani, hogy a megrendelt termék, vagy szolgáltatás biztosan a megfelelő minőségben készült el. Tehát a megállapodott határidő elérkezésével a garanciális visszatartás összegét is átadja a vállalkozónak, alvállalkozónak. A garanciális visszatartás a végszámlát követő időszakra terjed ki.

Jóteljesítési garancia
A vállalkozói, alvállalkozói (jellemzően építőipari kivitelezői) tevékenység végzése közben a vásárló a részteljesítések során egy a szerződésben meghatározott összeget visszatart és azt majd a teljes feladat elvégzésekor adja át a vállalkozónak. A vásárló ilyenkor szeretne biztos lenni abban, hogy miközben részteljesítésekért fizet a vállalkozónak, a megfelelő végső átadás is meg fog történni. Tehát a jóteljesítési garancia minden esetben egy, vagy több részszámlát és egy végszámlát feltételez. Valamit a végszámlával egy időben a rész számlánként visszatartott összegek is számlázásra kerülnek, vagyis megtörténik az elszámolás.

Előfordulhat, hogy egy számlán belül jóteljesítési és garanciális visszatartás is szerepel.

A visszatartással kapcsolatban a problémát az okozza, hogy a számla teljes összege nem kerül kifizetésre, tehát a folyószámla nem rendezhető ki. Ennek a problémának a megoldására a SUP® Integrált Számviteli Rendszer lehetővé teszi, hogy a normál vevőfolyószámlát és a visszatartások folyószámláját elkülönítsük egymástól. Így a vevőfolyószámla rendezhetővé válik, míg a visszatartások folyószámláin nyomon követhetők a visszatartások.

1. Visszatartás főkönyvi számok

A visszatartás könyvelése előtt a Szerviz | Paraméterek | Könyvelt cég általános adatai  menüpontban szükséges az automatikus átvezetés céljából a következő beállítást elvégezni:

Beállítandó elnevezések, paraméterek:

Visszatartás főkönyvi számok

  • Jóteljesítési garancia pl. : 3119
  • Garanciális visszatartás pl.: 3118

2. Számlatükörben főkönyvi számok nyitása

Új főkönyvi számot rögzíteni a Vállalti törzsek | Főkönyvi számlatükör menüpontban lehetséges.

Beállítandó elnevezések, paraméterek:

  • Főkönyvi szám: pl.: 3119 vagy 3118
  • Megnevezés Vevői visszatartás, jótállási vagy garanciális
  • Típus Könyvelési
  • Folyószámla Partner
  • Rendezés Igen
  • Megjelölés Vevői visszatartások (építőipar)

3. Számla kiállítása

A Pénzügy | Belföldi számlák készítése menüpontban lehet a számlát kiállítani, a Kezelési útmutatóban leírtak szerint.

4. Visszatartások nyilvántartása

A Főkönyv | Főkönyvi kivonat - számlalap menüpontban a korábban beállított főkönyvi szám kartonján kimutathatóak a visszatartások. A kartonon megjelenik, hogy melyik számlához kapcsolódik a visszatartás, illetve, hogy milyen időszakban keletkezett. Valamint a Pénzügy | Partner kimutatás képernyőn látható a kiválasztott partner vevői főkönyvi számláinak nyitott tételei.

5. Visszatartások határideje

Likviditás szempontjából fontos információ a vállalkozás számára a garanciális visszatartás esedékessége. A program lehetőséget biztosít a Pénzügy | Nyitott zárt folyószámlák menüpontban a visszatartások határidő szerinti lekérdezésére. A számlán rögzített visszatartás esedékessége alapján a listán a tényleges fizetési határidő jelenik meg. Valamint a Pénzügy | Partner kimutatás képernyőn látható a kiválasztott partner vevői főkönyvi számláinak nyitott tételei.